22 Aralık 2008 Pazartesi

Tiyatroda faşizme ödül (ödün) vermeyin: "Talat Sait Halman skandalı"nda tarafınızı belirleyin!

Toplumsal Araştırmalar Kültür ve Sanat İçin Vakıf (TAKSAV) tarafından, hem de "Emek Ödülü" ile onurlandırılan 12 Mart Faşizmi Kültür Bakanı Talat Sait Halman (Talat Sait Halman, the Minister of Culture of Turkey during fascist March 12th stroke, who has been awarded)


Talat
Sait
Halman'a
verilen
"Emek
Ödülü"ne
karşı
çıkmayan
faşizmi
savunur.


Oyun'un notu: bakınız;
“Ankara Tiyatro Festivali Emek Ödülü 12 Martçı’ya”
“12 Mart 1971 v.s…”
“Nihat Erim’in Kültür Bakanı’na ödül verenler”
“12 Martçı’ya ödül verenler tam yol ileri”
"'12 Martçı'ya ödül'e karşı ses: Orhan Aydın"
"'12 Martçı'ya ödül'e karşı ses: Coşkun Büktel"
"'12 Martçı'ya ödül'e karşı ses: Özgür Tiyatro"
"Faşist Kültür Bakanı'na ödül veren festival"
"soL'dan 'evlere şenlik' haber"
"Özgür Başkaya, 'TAKSAV skandalı'nı tartışıyor"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 1"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 2"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 3"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 4"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 5"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 6"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 7"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 8"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 9"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 10"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 11"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 12"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 13"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 14"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 15"
"12 Martçı'ya ödül veren festivali Yenikapı açtı"
"Deniz Gezmiş fotoğrafının altındaki 12 Mart'çı"
"Büktel, 12 Mart artığının şiirsizliğini kanıtladı"
"atılım'dan Bulunmaz'sız Talat Halman haberi"
"12 Mart'çıya 'Emek Ödülü' AKP'li Günay'dan"
"ATB, faşizme (TAKSAV 'Emek Ödülü'ne) karşı"
"soL, 'Talat S. Halman skandalı'nda doğru yolda"
"TAKSAV, 12 Mart'çıya ödül verirken yalnız değil"
"12 Mart Faşizmi'nin gölgesine sığınan festival"
"Amatör Tiyatrolar Birliği, Tiyatro Net'te"
"Tiyatro ödülleri enflasyonu"
"Müzisyenlerden 12 Mart'çıya destek"
"12 Mart Faşizmi Kültür Bakanı Talat S. Halman"
"Tiyatro dünyası bizden izleniyor"
"Fakir Baykurt Sahnesi'nden Burdur'a yürüyüş"
"'TAKSAV skandalı' döneminde İmge'den oyun"
"Günay Akarsu, 'Emek Ödülü'ne karşı çıkardı"
"BEKSAV, ezilenleri savunmayı sürdürüyor"
"TAKSAV, 'Emek Ödülü'ne tepkileri gizliyor"
"Bulunmaz'sız 'Talat Sait Halman skandalı'"
"Ankara'ya 12 Mart Faşizmi gölgesi vururken"
"'Talat Sait Halman skandalı' nedeniyle / 1"
"'Talat Sait Halman skandalı' nedeniyle / 2"
"Atak'ın uğradığı haksızlık coskunbuktel.com'da"
"Aydın, devlet yardımı=sus payı'na da değiniyor"
"Anti-faşist yazarın oyunu, faşizmin gölgesinde"
"Kadına şiddet uygulamak da sınıfsal zulümdür"
"Yakışır!"
"12 Mart Kültür Bakanı'nın gölgesindeki festival"
"Aydın, tiyatro kitapları tanıtmayı sürdürüyor"
"Ankara'da sadece 12 Mart'çıya ödül verilmiyor"
"Kapitalist tapınakta sosyalistleri ağırlamak(!)"
"12 Mart Faşizmi Kültür Bakanı çalışıyor"
"Talat Halman gölgesindeki festival sona erdi / 1"
"Talat Halman gölgesindeki festival sona erdi / 2"
"Zeynep Oral, Talat Halman karanlığını gizliyor"
"Sadece gizli değil; ayrıca gizemli bir yazı!"
"Ödül kıskacına sığmayan anti-faşist sanatçı"
"TAKSAV'ın paşası Talat Sait Halman"
"Burjuvazi; eğitim, gıda ve sağlığı kirletiyor"
"Yakışmışlar!"
"Emekçilere; bilim, eğitim, estetik, kültür, sanat"
"12 Mart ve 12 Eylül Faşizmi devam ediyor!"
"Faşizmi estetize eden Muro'lar kınandı"
"Faşizmi estetize eden 'Kurtlar Vadisi' öldü mü?"
"Münevverler, pirlerinin birthday'ini kutladılar!"
"Orhan Aydın, belleği zayıf olanları uyarıyor"
"BÜKTEL, yine 'GÖR' DEDİ"
"12 Martçı'ya ödül verenlere destek mesajı!"
"TAKSAV'ın faşizme verdiği ödül tartışılıyor"
"Yenikapı'nın Yunan faşizmine karşı eylemi"
"BEKSAV, sanata sınıfsal yaklaşma gayretinde"
"'İnsanım' diyen bu sergiye duyarsız kalamaz"
"İzmir karanfilleri, Yunanistan ve Şili'ye gidecek"
"Seçimler yaklaşıyor: Açılış yapmak lazım!"
"TAKSAV'cı Yener Aksu yalan söylüyor!"
"Yalanla beslenen 'Emek Ödülü'ne tepki!"
"Ömer F. Kurhan, belleğini yitirmek istemiyor!"
"Orhan Aydın, kentsel talana dikkat çekiyor"
"12 Mart Faşizmi, 12 Eylül Faşizmi devam ediyor"
"Tiyatroda faşizmin sorgulanmasına katkı çabası"
"'TAKSAV skandalı' sürecinde Marsist Akademi"
"Sinemacılar da çanak yalamayı öğneniyor"

Sinemacılar da çanak yalamayı öğneniyor

Tiyatroda Kültür Bakanlığı çanağı yalayanlar olduğu gibi, sinemada da aynı çanağı yalayanlar var. Toplumsal Araştırmalar Kültür ve Sanat İçin Vakıf'ın (TAKSAV), 12 Mart Faşizmi Kültür Bakanı Talat Sait Halman'a, hem de "Emek Ödülü" verdiği süreçte, tıpkı tiyatrocular gibi, sinemacılar da "TAKSAV'ın Talat Sait Halman Skandalı"na ilgisiz ve duyarsız kalıyorlar. Ancak, biz her şeye karşın tiyatrocuların haberini yaptığımız gibi, sinemacıların da haberlerine yer veriyoruz. Aşağıdaki haberi Milliyet gazetesinden aktarıyoruz.


Geleceğin sinemacıları belli oldu!


Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın projesi olarak TÜRSAK Vakfı danışmanlığında gerçekleştirilen Geleceğin Sineması yarışmasının finalistleri belli oldu.

Tüm üniversitelerin Sinema ve İletişim dallarının 4 yıllık eğitim veren bölümlerinde okuyan öğrencilerin katılımına açık olan Geleceğin Sineması’nın ödül töreni 27 Aralık akşamı Cemal Reşit Rey Konser Salonu’nda yapılacak. Nejat Gökçe, Levent Üzümcü, Bergüzar Korel, Özay Şendir, Muammer Brav ve Kemal Öktem’den oluşan seçici kurulun tespit ettiği projelerin hayata geçirilmesi için Kültür ve Turizm Bakanlığı Telif Hakları ve Sinema Genel Müdürlüğü 2 bin 500 YTL destek sağlayacak.

(Kaynak: Milliyet)

***

Oyun'un notu: bakınız;
“Ankara Tiyatro Festivali Emek Ödülü 12 Martçı’ya”
“12 Mart 1971 v.s…”
“Nihat Erim’in Kültür Bakanı’na ödül verenler”
“12 Martçı’ya ödül verenler tam yol ileri”
"'12 Martçı'ya ödül'e karşı ses: Orhan Aydın"
"'12 Martçı'ya ödül'e karşı ses: Coşkun Büktel"
"'12 Martçı'ya ödül'e karşı ses: Özgür Tiyatro"
"Faşist Kültür Bakanı'na ödül veren festival"
"soL'dan 'evlere şenlik' haber"
"Özgür Başkaya, 'TAKSAV skandalı'nı tartışıyor"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 1"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 2"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 3"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 4"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 5"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 6"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 7"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 8"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 9"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 10"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 11"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 12"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 13"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 14"
"Talat Sait Halman'a ödül veren festivalden / 15"
"12 Martçı'ya ödül veren festivali Yenikapı açtı"
"Deniz Gezmiş fotoğrafının altındaki 12 Mart'çı"
"Büktel, 12 Mart artığının şiirsizliğini kanıtladı"
"atılım'dan Bulunmaz'sız Talat Halman haberi"
"12 Mart'çıya 'Emek Ödülü' AKP'li Günay'dan"
"ATB, faşizme (TAKSAV 'Emek Ödülü'ne) karşı"
"soL, 'Talat S. Halman skandalı'nda doğru yolda"
"TAKSAV, 12 Mart'çıya ödül verirken yalnız değil"
"12 Mart Faşizmi'nin gölgesine sığınan festival"
"Amatör Tiyatrolar Birliği, Tiyatro Net'te"
"Tiyatro ödülleri enflasyonu"
"Müzisyenlerden 12 Mart'çıya destek"
"12 Mart Faşizmi Kültür Bakanı Talat S. Halman"
"Tiyatro dünyası bizden izleniyor"
"Fakir Baykurt Sahnesi'nden Burdur'a yürüyüş"
"'TAKSAV skandalı' döneminde İmge'den oyun"
"Günay Akarsu, 'Emek Ödülü'ne karşı çıkardı"
"BEKSAV, ezilenleri savunmayı sürdürüyor"
"TAKSAV, 'Emek Ödülü'ne tepkileri gizliyor"
"Bulunmaz'sız 'Talat Sait Halman skandalı'"
"Ankara'ya 12 Mart Faşizmi gölgesi vururken"
"'Talat Sait Halman skandalı' nedeniyle / 1"
"'Talat Sait Halman skandalı' nedeniyle / 2"
"Atak'ın uğradığı haksızlık coskunbuktel.com'da"
"Aydın, devlet yardımı=sus payı'na da değiniyor"
"Anti-faşist yazarın oyunu, faşizmin gölgesinde"
"Kadına şiddet uygulamak da sınıfsal zulümdür"
"Yakışır!"
"12 Mart Kültür Bakanı'nın gölgesindeki festival"
"Aydın, tiyatro kitapları tanıtmayı sürdürüyor"
"Ankara'da sadece 12 Mart'çıya ödül verilmiyor"
"Kapitalist tapınakta sosyalistleri ağırlamak(!)"
"12 Mart Faşizmi Kültür Bakanı çalışıyor"
"Talat Halman gölgesindeki festival sona erdi / 1"
"Talat Halman gölgesindeki festival sona erdi / 2"
"Zeynep Oral, Talat Halman karanlığını gizliyor"
"Sadece gizli değil; ayrıca gizemli bir yazı!"
"Ödül kıskacına sığmayan anti-faşist sanatçı"
"TAKSAV'ın paşası Talat Sait Halman"
"Burjuvazi; eğitim, gıda ve sağlığı kirletiyor"
"Yakışmışlar!"
"Emekçilere; bilim, eğitim, estetik, kültür, sanat"
"12 Mart ve 12 Eylül Faşizmi devam ediyor!"
"Faşizmi estetize eden Muro'lar kınandı"
"Faşizmi estetize eden 'Kurtlar Vadisi' öldü mü?"
"Münevverler, pirlerinin birthday'ini kutladılar!"
"Orhan Aydın, belleği zayıf olanları uyarıyor"
"BÜKTEL, yine 'GÖR' DEDİ"
"12 Martçı'ya ödül verenlere destek mesajı!"
"TAKSAV'ın faşizme verdiği ödül tartışılıyor"
"Yenikapı'nın Yunan faşizmine karşı eylemi"
"BEKSAV, sanata sınıfsal yaklaşma gayretinde"
"'İnsanım' diyen bu sergiye duyarsız kalamaz"
"İzmir karanfilleri, Yunanistan ve Şili'ye gidecek"
"Seçimler yaklaşıyor: Açılış yapmak lazım!"
"TAKSAV'cı Yener Aksu yalan söylüyor!"
"Yalanla beslenen 'Emek Ödülü'ne tepki!"
"Ömer F. Kurhan, belleğini yitirmek istemiyor!"
"Orhan Aydın, kentsel talana dikkat çekiyor"
"12 Mart Faşizmi, 12 Eylül Faşizmi devam ediyor"
"Tiyatroda faşizmin sorgulanmasına katkı çabası"
"'TAKSAV skandalı' sürecinde Marsist Akademi"
"Sinemacılar da çanak yalamayı öğneniyor"

20 Aralık 2008 Cumartesi

Sinema, toplumsal görevini mi anımsadı?

Nil Kural ile konuşan Özcan Alper, “Sonbahar”ın Hemşince konuşulan ilk uzun metrajlı film olduğunu söyledi.


Sinemayı sanattan, toplumsallıktan uzaklaştırıp kapitalizmin buyruğuna teslim eden, faşizmin kuyruğuna eklemleyen sinemacılar, tüm çabalarına karşın, anti-faşist sinema hareketini engelleyemediler. Özellikle Sinan Çetin tarafından kutsanan kapitalist sinema, emeğin hiçimsenmesi için bir örümcek ağı gibi toplumsallığı dumura uğratma çabası içerisinde. Kapitalizmin olmazsa olmazı reklam dilini sinemaya bir ur gibi eklemleyen Sinan Çetin, kapitalizmin ilelebet muhafaza ve müdafaa edilmesi için yayıncılık da yapıyor. Kapitalizmin ehlileştirilerek liberalleşmesi için düşünsel katkıda bulunan Sinan Çetin ve ardıllarının egemenliğine karşın, toplumsal duyarlılığa sahip yönetmenler de film çevirebiliyor. Özcan Alper de bunlardan biri. Milliyet gazetesinden Nur Kural'la konuşan Özcan Alper'in görüşlerini okumakta yarar var. (HB)


‘Bilmek içinizdeki acıyı büyütüyor!’

Nil Kural

Özcan Alper’in bol ödüllü filmi “Sonbahar”, bugün, vizyon tarihi açısından denk düşürüldüğü Hayata Dönüş Operasyonu’nun 8. yıldönümünde gösterime giriyor

Özcan Alper’in ilk filmi “Sonbahar”, Altın Leopar için yarıştı, Altın Koza Ödülü’nü aldı. Bugüne kadar kazandığı dokuz ödül bir yana, gösterildiği her yerde hem izleyicilerin hem de eleştirmenlerin ilgisini çekmekte hiç zorlanmadı. Filmde, Onur Saylak’ın canlandırdığı Yusuf’un cezaevinde girdiği ölüm orucu sonucu rahatsızlanmasının ardından serbest bırakılıp, Doğu Karadeniz’deki evine dönmesiyle başlayan bir öykü anlatılıyor. Özcan Alper’le yakaladığı başarıyı ve filmi konuştuk.

- “Sonbahar” ilk filminiz olmasına rağmen görselliği de hikâye anlatımı da oturmuş bir yapıda.. Bu başarınızı neye bağlıyorsunuz?

Neyi, nasıl anlatmak istediğimi bildiğim için filmi estetik olarak kafamda tasarlamıştım. Uzun yıllar asistanlık yapmamın ve çalıştığım yönetmenlerin katkısı da oldu. Bu bir usta çırak ilişkisi... Bir çırak olarak ilk işimde, biriktirdiğim bütün deneyimleri kullanmaya çalıştım. Bu filmin bir şansı da, çalışan ekibin filmin ucunu devamlı tutmak istemesiydi.

- Film gösterildiği her yerde, hem eleştirmenler hem de izleyicilerle gönül bağı kurdu. Bunun nedeni sizce neydi?

Bir tarafıyla tüm annelere hitap eden bir film. Başka bir tarafıyla da, annesi ve babasıyla hesaplaşmasını bitirememiş çocukları yakalıyor.

- Otoriteyle hesaplaşması bitmeyenleri de...

Evet, bir kuşağın hikâyesi... 12 Eylül’den sonra arada bir kuşak geçip gitti. Film bu yakın döneme dair de bir şeyler söylüyor. Diğer yandan filmin ana teması, ölüm ve aşk. Bu iki mesele, evrensel olarak da insanları çekiyor.

- 12 Eylül kuşağı sıkça işleniyor ama siz filminizde ‘90’lar kuşağına odaklanmışsınız. Bu kuşağın gölgede kaldığını mı düşünüyorsunuz?

12 Eylül döneminde çok büyük travmalar ve çok büyük trajediler yaşandı. Konuyla ilgili mağdurları suçlayıcı filmler yapıldı. Bir de bunun tersine mağdurların duygularının sömürülmesine dayanan filmler gördük. O sıralarda Türkiye’de çok ciddi değişimler oluyordu. Kürt meselesi, Sovyetlerin dağılmasından sonraki tek kutuplu dünya, neoliberal politikalar, ekonomik yoksullaşma, her anlamda toplumsal çözülüş... Bu süreçte de, yetişen bir gençlik vardı. Ciddi bir gençlik muhalefeti yaratamasa da, buna kalkışan bir gençlikti. O yüzden kendimin de içinde olduğu bu kuşağı anlatmak, dünyaya buradan bakmak daha doğru geldi.

- Filmle ilgili Kafkasya dokusunu yakalamaya özen gösterdiğinizi söylüyorsunuz. Bu sizin için neden önemliydi?

Türkiye, çok kültürlü bir yapı. Anadolu’yu güzel kılan en önemli unsurlardan biri bu... Mesela Neşet Ertaş türkülerinde İç Anadolu’nun çoraklığını, kokusunu hissediyorsunuz. Kafkasya ile ilgili bunu deneyen Kazım Koyuncu gibi isimler vardı. “Sonbahar”ın Kafkasya filmi olmasını istedim. O doğanın renkleri, ışığı, dokusu, deniziyle kendine özgü farklılıkları, bunun da insanlarda bir yansıması var. O yansımaları, coşkuya rağmen hüznü; yaşama rağmen ölümü; bütün bunları göstermek istedim.

- Filminizde Hemşince konuşuluyor. Bu da şüphesiz politik bir tavır... Bu konuda ne düşünüyorsunuz?

Film, Hemşince konuşulan ilk uzun metrajlı film. Küreselleşmeyle Türkçe de dahil tüm ulusal diller köreliyor. Dil, kimliğinizi, felsefenizi belirliyor. Türkçeye nasıl kendi içerisinde böyle bakabiliyorsam, Hemşinceye ve diğer dillere de böyle bakıyorum. Çünkü bu diller de, insanların kişiliklerini, karakterlerini ve yaşamlarını belirliyor. Tabii İstanbul’da geçen bir hikâye çeksem, Hemşince konuşturmam. Ama karakterim Hemşinli’yse, o karakterde kendimden bir şey buluyorsam ve orada çekiyorsam onu Türkçe konuşturmam. Gidip Diyarbakır’da film çeksem, karakterim Kürtse, Kürtçe konuştururum.

(Kaynak: Milliyet)

19 Aralık 2008 Cuma

Kurtuluş Savaşı'nda İşbirlikçiler

Kapağı büyütmek için üzerine TIKLAYINIZ


Kitabın arka kapak yazısı:

Gazete yazarlığı yanında, yaptığı araştırma ve incelemelerle dikkati çekmiş olan İlhami Soysal'ın bu eseri, birçok çalışmaya kaynaklık etmiştir.

Türk Kurtuluş Savaşında işgalci düşmanla işbirliği içinde olanların amaçları, bundan doğan çıkarları, Soysal'ın tesbitleri ile tarihin hükmüne bırakılmışlardır. Ulusal Kurtuluş Savaşı ve Cumhuriyetin erken kuruluş döneminde bu işbirlikçilerin ibret dolu eylemleri bu eserde sergilenmiştir.

Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Hatıralarım

Kapağı büyütmek için üzerine TIKLAYINIZ


Kitabın arka kapak yazısı:

Bilinmektedir ki, her hatırat öznel olmakla beraber anlatılan dönemi aydınlatmak açısından belli bir öneme sahiptir. Bu bağlamda Âli Haydar Midhat’ın hatıraları oldukça çalkantılı geçen Osmanlı'nın son dönemleriyle ilgili bilgileri içermesi bakımından dikkate değerdir.

Sultan Abdülaziz'in tahttan indirilmesi sonrasında intihar ettiği veya öldürüldüğü yolundaki bugün bile tartışma ve araştırmalara konu olan vefatı, Sultan II. Abdülhamid'in tahta geçişi ve saltanatının ilk yılları, Midhat Paşa'nın Avrupa-sürgünü ve sürgün dönüşü İzmir valiliği yılları, yine Midhat Paşa ve arkadaşlarının Sultan Abdülaziz'in kuşkulu ölümünden sorumlu tutularak Yıldız'da kurulan mahkemede yargılanıp idama mahkûm edilmeleri, daha sonra bu idamların müebbed kalebendliğe çevrilip Taife sürgünleri,1884 yılında hazin ölümleri, II. Meşrutiyet'in ilanı, ittihad ve Terakki’nin iktidar yılları, Birinci Dünya Savaşı ve Mütareke dönemi İstanbul’unun sosyal ve siyasî manzarası gibi, yakın tarihimizde üzerinde çok yazılıp çizilen olayların bir yüzü Ali Haydar Midhat’ın bakışıyla bu hatıralarda dile getirilir.

Bulunmaz Tiyatro da BEKSAV'ın kuruluş kutlamasında